Wednesday, June 3, 2009

Rasulullah SAW Tidak Pernah Makan Kenyang

Al-Imam al-hafiz Abi Isa Muhammad bin Isa bin Surah bin Musa al-Tirmizi meriwayatkan daripada Masruq RA, katanya: “Aku telah menemui Aishah RA, lalu beliau menghidangkan sesuatu kepadaku dan berkata: Aku tidak pernah makan kenyang, bilamana aku terasa hendak makan, mulalah aku menangis. Masruq bertanya: Mengapa? Jawabnya: Aku teringat perihal Rasulullah SAW yang telah meninggalkan dunia ini, demi Allah! Rasulullah SAW tidak pernah kenyang dengan daging atau roti dua kali dalam sehari.”

Al-Imam al-hafiz Abi Isa Muhammad bin Isa bin Surah bin Musa al-Tirmizi meriwayatkan daripada Ibn Abbas RA bahawa beliau menceritakan: “Rasulullah SAW sering bermalam berhari-hari sedangkan Baginda dan keluarganya tidak mempunyai sebarang makanan yang dapat dijamah di malam dan roti yang sering dimakan Rasulullah SAW adalah yang diperbuat daripada gandum.”

Al-Imam al-hafiz Abi Isa Muhammad bin Isa bin Surah bin Musa al-Tirmizi meriwayatkan daripada Aishah RA bahawa beliau menceritakan: “Keluarga Muhammad SAW tidak pernah kenyang dua hari berturut-turut dengan roti yang diperbuat daripada gandum. Keadaan tersebut berterusan sehinggalah Rasulullah SAW wafat.”

Sumber: Muhammad bin Isa al-Tarmizi, al-Shama’il al-Muhammadiyyah

No comments: