Wednesday, January 12, 2011

Tafsiran Ayat 21 Surah Al-Anbiya'

"Adakah benda-benda dari bumi yang mereka jadikan tuhan-tuhan itu, dapat menghidupkan semula sesuatu yang mati?" (al-Anbiya': 21)


Huraian
Sebelum kedatangan Islam ke muka bumi ini, manusia hidup dalam kesesatan dan kejahilan. Mereka menyembah pelbagai objek yang mereka akui sebagai tuhan yang terdiri daripada berhala-berhala yang diperbuat daripada batu-batu atau logam.


Sesetengahnya pula menyembah api, matahari , bulan, bintang-bintang dan seumpamanya. Justeru Allah SWT mengeluarkan mereka dari belenggu itu melalui sinaran nur Islam.Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah SWT sahaja. Nabi Muhammad SAW diutuskan kepada mereka dan al-Quran diturunkan untuk tujuan itu.


Walaupun bagaimanapun ramai di kalangan orang kafir itu ingkar dan menafikan keesaan Allah SWT. Mereka masih berpegang dengan ajaran dari kepercayaan yang dibawa oleh nenek moyang mereka. Bahkan makhluk yang mereka anggap sebagai Tuhan itu dalah ciptaan Allah SWT juga dan tidak mempunyai sebarang kuasa. Tuhan-tuhan mereka pula hanya diam kaku dan tidak dapat berbuat apa-apa. Apatah lagi untuk menghidupkan makhluk-makhluk yang telah mati, tidak mungkin sama sekali.


Kesimpulan


Sebagai umat Islam zaman kini, kita masih berpegang dan mengakui keesaan Allah SWT. Hanya Allah yang kita sembah dan kita minta pertolongan. Kita dilarang melakukan perbuatan syirik yang hanya akan mengamcam akidah dan keimanan kita.


Disediakan oleh: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

No comments: